Het intake gesprek

Tijdens het eerste gesprek (ca. 60 min.) willen we graag het een en ander weten over je gezondheid, eerdere ziektes of operaties. Ook wordt gevraagd naar erfelijke aandoeningen of aangeboren afwijkingen in jouw familie of die van je partner, zoals syndroom van Down, open ruggetje, hartafwijkingen, suikerziekte etc. Natuurlijk komen eventuele vorige zwangerschappen en bevallingen aan bod. Er wordt tijdens de eerste controle geen termijnecho gemaakt. Dit gebeurt op een ander tijdstip.

Tussen 10 en 12 weken wordt er een echo gemaakt en wordt het kindje opgemeten. Na aanleiding van deze meting wordt de uitgerekende datum vastgesteld. Vanaf 10 weken is het meestal mogelijk om de harttonen te horen. De eerste keer nemen we ook bloed bij je af. Dit wordt gecontroleerd op bloedgroep/rhesusfactor, ijzer, een besmettelijke vorm van leverontstekingen (hepatitis B), een geslachtsziekte (syfilis), irregulaire antistoffen en HIV/AIDS. Ook zullen we het suiker gehalte in je bloed bepalen. De controle op ijzer zal in de loop van de zwangerschap nog een keer herhaald worden. Je bloeddruk zal bij iedere controle gemeten worden

Tijdens deze eerste controle worden er adviezen gegeven over voedings- en leefgewoontes. Ook wordt gevraagd of je je kindje wilt laten onderzoeken op een aantal afwijkingen. Dit heet prenatale screening. Om van tevoren hierover na te kunnen denken vind je hierenige informatie. Indien je na het lezen meer wil weten over deze testen, geven we je graag meer informatie tijdens het eerste bezoek. Daarvoor zullen we het afgesproken tarief declareren bij je verzekeraar.